خلاصه‌ی کتاب عادت‌های اتمی جیمز کلیر

از دیگر کتاب‌های مفیدی که شاید خلاصه‌ی آن واقعا ارزشمند باشد، کتاب عادت‌های اتمی جیمز کلیر است. حجم قابل توجهی از این کتاب به تکرار یکسری نکات مشخص و ثابت می‌پردازد و شاید بتوانیم حرف‌های کتاب را واقعا خلاصه کنیم و نیازی به مطالعه‌ی تمام کتاب نباشد. در مجموع بنده فقط سعی کردم که خلاصه‌ی جالبی برای معرفی کتاب تهیه کنم و اگر فرصت کردید، پیشنهاد می‌کنم که به سراغ کتاب بروید.

در همین ابتدا بگم که، برای تهیه‌ی خلاصه‌ی بهتر، از بخش‌هایی از نوشته‌های سایت‌های همیار آکادمی، خانه سرمایه، کوکا و بوکارو مگ استفاده کردم.

خلاصه‌ی کتاب عادت‌های اتمی :

افراد می‌توانند اهداف یکسانی داشته باشند، ولی عادت‌های متفاوت، آنها را تبدیل به بازندگان یا برندگان خواهد کرد. منظور از عادت‌ها، خرده رفتارهای روزانه‌ای هست که به صورت ناخوداگاه و مداوم انجام می‌شوند.

  • بهتر است که در ابتدا، تمام عادت‌های مثبت، منفی و خنثی خودمان را لیست کنیم.
  • سپس برای تغییر آنها، به جای نتایج و اهداف، روی سیستم فعلی خودمان تمرکز کنیم.
  • مراحل چهارگانه عادت به شکل زیر است :
    • نشانه‌ها: اطلاعاتی که پاداش در انتهای راه را یادآوری می‌کند.
    • میل و انگیزه: نیروی که تغییر برای دستیابی به پاداش نهایی را ایجاد می‌کند.
    • پاسخ: هرچیزی که باید فکری و عملی برای رسیدن به پاداش، بکار بگیریم.
    • پاداش: احساس خوشایندی که از تغییرات بدست می‌آید.
  • در نتیجه برای ایجاد و تقویت عادات مثبت، باید :
    • نشانه‌ها را آشکارتر کنیم.
    • در جهت انگیزه، بسته‌های وسوسه‌آمیز پاداش فراهم کنیم.
    • پاسخ و انجام آنها را آسان‌تر کنیم.
    • آنها را لذت‌بخش‌تر سازیم.
  • برخلاف موارد فوق، برای حذف عادات منفی، باید آنها و سرنخ‌هایشان را مخفی کنیم، نکات منفی آنها را برجسته و غیرجذاب کنیم، اصطکاک را افزایش بدیم و انجام آنها را سخت‌تر کنیم و یک عامل نارضایتی برای تلخی به آنها بیافزاییم.
  • ما از عادت‌های سه گروه تقلید می کنیم: نزدیکان، اکثریت مردم، افراد قدرتمند
  • موفقیت، محصول عادت های روزانه ما است نه تحول یک باره در زندگی.
  • نیازی نیست قربانی محیط خود شویم، می‌توانیم معمار آن باشیم.
  • از قانون ۲ دقیقه‌ای استفاده کنیم. طبق این قانون باید زمان انجام عادت‌های جدید را تا حد دو دقیقه پایین بیاوریم.
  • اگر به دنبال نتایج بهتر هستید، سعی کنید هدف‌گذاری را کنار بگذارید و ابتدا روی سیستم تمرکز کنید.

اگر عادت‌های کوچک و خوب را در خود پرورش دهید، ممکن است در ابتدا تاثیری در زندگی شما نگذارند ولی وقتی با هم ترکیب شوند، زندگی شما را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهند. می‌توان به عادت‌ها به چشم سرمایه‌گذاری نگاه کرد. ایجاد عادت خوب در زندگی، دقیقا مانند پس‌انداز کردن مبلغی ناچیز در درازمدت است. شاید در ابتدا به چشم نیاید ولی در درازمدت به مبلغ قابل توجهی تبدیل می‌شود.

نوشتن دیدگاه